Vertaling Bijbel, Kanttekeningen SV, [], Het geschiedde nu, als hij in het huis van Nisroch, zijn god, zich nederboog, dat Adramelech en Sarezer, zijn zonen, [51]hem met het zwaard versloegen; doch zij ontkwamen [52]in het land van Ararat; en [53]Esar-haddon, zijn zoon, werd koning in zijn plaats. 51. Te weten eer er vijf en vijftig dagen vervlogen waren, nadat zijn leger van den engel geslagen was, gelijk enigen afnemen uit Tob.1:24 52. Dat is, in groot Armenie. Zie Gen.8:4. 53. Anders genoemd Asnappar; Ezra 4:10; anders ook Sardanapalus, zo sommigen menen, maar is onzeker. --------------------
Keil & Delitzsch, Commentary on the Old Testament, [], Isa 37:38 Nisroch apparently signifies the eagle-like, or hawk-like (from nisr, nesher), possibly like “Arioch from 'ărī. (The lxx transcribe it νασαραχ, A. ασαραχ, אασαρακ (K. ἐσθραχ, where B. has μεσεραχ), and explorers of the monuments imagined at one time that they had discovered this god as Asarak;
(Note: Journal of the Royal Asiatic Society, xii. 2, pp. 426-7.)
but they have more recently retracted this, although there really is a hawk-headed figure among the images of the Assyrian deities or genii.
(Note: Rawlinson, Monarchies, ii. 265.)
The name has nothing to do with that of the supreme Assyrian deity, Asur, Asshur. A better derivation of Nisroch would be from סרך, שׂרך, שׂרג; and this is confirmed by Oppert, who has discovered among the inscriptions in the harem of Khorsabad a prayer of Sargon to Nisroch, who appears there, like the Hymen of Greece, as the patron of marriage, and therefore as a "uniter."
(Note: Expédition Scientifique en Mesopotamie, t. ii. p. 339.)